Screenshot 2023-11-28 at 18.52.39

Vrouwen en hun talentontwikkeling

 

Vrouwen in een mannenwereld en het glazen plafond, het zijn maar enkele beschrijvingen die in me opkomen bij deze titel. In 2017-2018 voerde ik literatuur onderzoek voor mijn afstuderen bij Radboud. Ik ging op zoek naar de interne en externe uitdagingen die vrouwen in hun talentontwikkeling belemmeringen. Het opvallendste inzicht: “sticky floor”.

Talentvolle vrouwen op de werkvloer

56% meiden in het hoger onderwijs dit jaar (2023-2024). Ze doen het ook beter dan hun mannelijke collega’s in de studie. Ze maken een vlotter traject, slagen met betere punten. Waarom zien we dan nog steeds maar 12 tot 23 % publicaties, werken, … op naam van een vrouw 10 jaar na het afstuderen?

Dat was een belangrijke startvraag van mijn onderzoek. Een 2e was hoe wij dus jonge talentvolle meiden (Gifted Girls) anders konden begeleiden om zich meer te laten zien. Wetenschappelijk onderzoek (o.a. Kerr, Reis, Silverman) toonde aan dat vrouwen tegen een aantal interne en externe belemmeringen aanlopen die het hen moeilijker maken om hun talenten te ontwikkelen.

Bij de interne belemmeringen zijn zaken als willen voldoen aan verwachtingen, de zorgfactor in de vrouw (meer vrouwen in zorgberoepen, als moeder vlot tijd maken voor het gezin ten koste van de eigen carrière) en lagere zelfinschatting (“ik ga dat toch niet kunnen”). Externe belemmeringen zitten in het feit dat er alsnog lagere verwachtingen worden gesteld aan meiden. Het ontbreekt meiden nog vaak aan mentoren op hoog niveau. Ik verzin dit niet, lees mijn scriptie hier. Maar wat het hardste binnenkwam was “sticky floor”. Vrouwen houden zichzelf én elkaar tegen.

Sticky floor: houd jij jezelf tegen?

Laat ik je een verhaaltje vertellen om dit te schetsen. Er was eens een bedrijf dat elk jaar uit de juniors 1 iemand promotie gaf met 2 trappen tegelijk. Dit jaar is een uitzonderlijk jaar, we hebben 2 juniors die zich zo hebben onderscheiden dat ze eigenlijk alletwee promotie moeten krijgen. Het managementteam beslist om voor beide te gaan. Pieter én Marie krijgen de job. En dan gebeurt dit…

Pieter wordt uitgenodigd op gesprek. Hij krijgt het voorstel (andere auto, groter kantoor, opleidingsplan met coach, mooie loonsverhoging). Pieter is enthousiast, hij bedankt voor de opportuniteit en benoemt dat hij niet teleur zal stellen. De deur valt dicht, Pieter belt zijn mentor en nodigt hem uit om te gaan eten. Hij zal heel wat tips nodig hebben.

Marie krijgt hetzelfde voorstel in het gesprek. Ze is enthousiast, ze bedankt voor het vertrouwen en vraagt in één adem of ze er nog over mag nadenken. Dat mag zeker, zo hadden ze het ook verwacht van haar. Marie komt later die dag thuis en spreekt haar partner over het voorstel. Die haalt de champagne boven. Marie tempert het feestje, wat met haar yoga abonnement, de kinderen, het overwerk, om nog maar te zwijgen over of zij wel klaar is voor de inhoud van de job. Haar partner raadt haar aan om morgen even af te toetsen bij haar goede collega/vriendin Jeanne. Deze wordt wat stil van Marie haar verhaal. Jeanne vraagt zich luidop af waarom ze voor Marie hebben gekozen en niet voor Miguel. Ze snapt volledig waarom Marie denkt dat ze er nog niet klaar voor is. Ze rond het gesprek af met een oplijsting van werkpunten waarin zij vindt dat Marie nog kan groeien.

Dit fenomeen wordt Sticky Floor genoemd. Waar mannen springen, zullen getalenteerde vrouwen alsnog erg voorzichtig reageren. De onzekerheid blijft blijkbaar, ondanks het vlottere schooltraject en de betere punten. Om dan nog verder onderuit gehaald te worden door andere vrouwen. Dit krabbenmand effect komt volgens het onderzoek vaker voor bij jonge vrouwen. Op een bepaald moment in je carrière, je levensloop, ben je genoeg gegroeid en zorgen je werkervaring en levenswijsheid voor een kentering. Kerr zag dat vrouwen boven 50 ineens een 2e – vaak minstens even succesvolle – carrière uit de grond stampten. Wacht niet tot je 50+ bent, onderneem nu actie en maak een afspraak bij een van onze loopbaanbegeleiders.

Talentontwikkeling in eigen handen nemen

Ik ontwikkelde een vormingsprogramma voor jonge meiden (Gifted Girls) met als doel te versterken, de zelfinschatting te verbeteren en de communicatievaardigheden aan te scherpen. Hiervoor ben ik nog op zoek naar mentoren. Ben jij een getalenteerde vrouw en wil je graag je verhaal delen of een mentor zijn voor onze Gifted Girls, neem dan contact op met tania@talentingroei.be

Herken je jezelf in dit verhaal, neem dan zeker je talentontwikkeling in handen. Ga aan het roer staan van je traject. Loopbaanbegeleiding is er ook als je wil groeien, verkennen, je talenten wil ontdekken, … en absoluut niet enkel als je niet tevreden bent op je werk. Mogelijk heb je meer in je dan je altijd dacht. Jij bent het waard!

Aanvullende bronnen

Ben ik slim (genoeg)? Echte meiden zijn stoer, kritisch, slim én vrouwelijk (Gevaert, scriptie)

Remarkable Women (Kerr)

Your Rainforest Mind (Prober)

Kijken?

Linda Silverman: https://www.youtube.com/watch?v=86A10jw2AtM&t=57s

Maggie Brown: https://www.youtube.com/watch?v=wrnPJBXV7pI

Facebook
Twitter
Email
Print
Picture of Tania Gevaert

Tania Gevaert

Tania Gevaert is psychotherapeut (L.Pt.) en ECHA Specialist in Gifted Education. Ze is sinds haar 21e ondernemer en ging ten tijde van de opvoeding een tijd in loondienst werken. Na het mislukken van een eerste studie duurde het tot haar 33e voor ze terug de stap naar een diploma zette. Inmiddels volgden heel wat studiejaren (de teller staat in 2023 op 15 jaar) en vele certificaten en diploma’s. Tania is directeur van Samen Slimmer Groeien, multidisciplinaire praktijk gespecialiseerd in hoogbegaafdheid. Daarnaast is Tania auteur, praktijk onderzoeker, internationaal spreker en vooral gedreven om (kennis) te delen.

Een reactie achterlaten

Je e-mailadres zal niet getoond worden. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *