Screenshot 2023-11-28 at 18.52.39

Ben ik hoogbegaafd?

Dat is dé vraag die elke volwassen hoogbegaafde zich stelt, ben ik wel hoogbegaafd? Klopt dat wel? Ben ik dan niet arrogant, als ik dat durf te zeggen (denken) over mezelf? Ons team van experten heeft zich gebogen over de verschillende paradigma’s in hoogbegaafdheid om jou op weg te kunnen helpen. Om de drempel naar meer zekerheid wat te verlagen.

Hoogbegaafd, meer dan een cijfer

We zijn het er inmiddels met zijn allen over eens (nationaal en internationaal) dat hoogbegaafdheid veel meer is dan een cijfer. Zeker bij volwassenen is dat nog meer het geval. Bij kinderen wil je een correcte inschatting om de verwachtingen te kunnen afstemmen op de talenten en uitdagingen. Als volwassenen wil je graag duidelijkheid. De grote twijfel over wel of niet hoogbegaafd kan knap lastig zijn. Samen met onze pedagogisch adviseur prof. dr. Ophélie Desmet gingen we aan de slag met de conceptions of giftedness. Daaruit leidden we onze visie af. Maar laat me eerst kaderen. Er zijn 3 paradigma’s en 30 conceptions.

 

  1. The Gifted Child Paradigm: het kind laat ontwikkelingsvoorsprong zien en/of een uitzonderlijk talent. Men baseert zich op intelligentie en andere manieren van testen. Als antwoord wordt het kind versneld en krijgt het verrijking aangeboden.
  2. The Talent Development Paradigm: talent kan worden ontwikkeld, het is een dynamisch gebeuren. Het kind krijgt toegang tot kansen om potentieel en interesses te helpen groeien. Doelgerichte oefening en passende, holistische ondersteuning.
  3. The Differentiation Paradigm: focus op de unieke leernoden. Identificatie van behoeften en passende aanpak i.f.v. deze noden.

(bron: Dai, 2013 in presentatie Desmet, 2023)

 

In ons expertisecentrum maken wij gebruik van alle drie deze paradigma’s. We testen niet alleen, het kan ook zonder. Het is ons doel dat jij jezelf correcter kan inschatten. Jouw talentontwikkeling staat centraal.

 

Van hoogbegaafdheid naar talentontwikkeling

In onze screening starten wij van het 3-ringen model van Renzulli (1978). Hierin gaan we op zoek naar je probleemoplossend vermogen en je hoge taakgerichtheid. Dit vullen we aan met Sternberg’s (2020) praktische intelligentie en wijsheid. Hoe onderscheid jij je van de anderen?

 

In loopbaanbegeleiding gaan we dus op zoek naar wat jij aan talenten in huis hebt. Ook deze die je nog niet genoeg hebt ontwikkeld. We zoeken niet meteen naar dé grote omwenteling. Toch merken we dat eens je duidelijkheid hebt over je hoogbegaafdheid dit wel in een stroomversnelling komt. Wees dus klaar voor de grote sprong in je persoonlijke groei.

 

Onze visie op hoogbegaafdheid

Je talenten inzetten zorgt voor een jobby-gevoel. Je gaat met plezier naar je werk. Je doet waar je goed in bent. Je hebt een beperkt aantal taken waar je liever niet voor kiest. Het fijne is dat het niet steeds op een ander werk hoeft te zijn. Aan jou de keuze of je springt naar een andere organisatie of net binnen de huidige job op zoek gaat naar kansen.

 

Wij gaan er alvast niet vanuit dat het al beslist is. Kun jij jezelf ook nog wat tijd gunnen om te verkennen, te groeien, je behoeften op te lijsten? Je wil natuurlijk eerst onze visie op hoogbegaafdheid kennen. En samen met ons verkennen of je hoogbegaafd bent.

 

Heeft dit artikel je geprikkeld? Wil je er wat over kwijt of ons gewoon even spreken? Neem contact met ons op tijdens het spreekuur op weekdagen van 8u tot 9u, op vrijdag tot 10u – 0497338692 (Tania); 0497829681 (Nicole).

 

Interessante literatuur

Volgende inspiratie hebben we nog voor je, ons team en ik hebben er heel wat aan gehad.

 

Hoogbegaafde volwassenen (Noks Nauta en Rianne Van de Ven, 2017)

Uitzonderlijk talent (Frans Corten, 2019)
Conceptions of Giftedness and Talent (Red. Sternberg & Ambrose, 2021)

 

Facebook
Twitter
Email
Print
Picture of Tania Gevaert

Tania Gevaert

Tania Gevaert is psychotherapeut (L.Pt.) en ECHA Specialist in Gifted Education. Ze is sinds haar 21e ondernemer en ging ten tijde van de opvoeding een tijd in loondienst werken. Na het mislukken van een eerste studie duurde het tot haar 33e voor ze terug de stap naar een diploma zette. Inmiddels volgden heel wat studiejaren (de teller staat in 2023 op 15 jaar) en vele certificaten en diploma’s. Tania is directeur van Samen Slimmer Groeien, multidisciplinaire praktijk gespecialiseerd in hoogbegaafdheid. Daarnaast is Tania auteur, praktijk onderzoeker, internationaal spreker en vooral gedreven om (kennis) te delen.

Een reactie achterlaten

Je e-mailadres zal niet getoond worden. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *